La Fundació Sa Nostra ret homenatge a Tolo Güell amb un vídeo que recull la història de com va començar la marxa “Des Güell a Lluc a peu”. “Cercant dins dels nostres arxius audiovisuals, hem trobat aquesta gravació realitzada l’any 1981, on podem veure un Tolo Güell esplèndid i amb tota l’energia que el caracteritzava. És una entrevista molt emotiva i pròxima on comenta el perquè dels inicis d’aquesta marxa l’any 74”, explica el president de la Fundació Sa Nostra, Jaime Canudas.

La seva xarxa de col·laboradors i la recuperació de les tradicions mallorquines són els trets més importants per a aquesta gran persona, destaca Jaime Canudas. “Amb la Fundació Sa Nostra va col·laborar desinteressadament i sempre va ser un referent com a persona per a nosaltres. Gràcies Tolo, et durem sempre al cor”.

Des de la Fundació Sa Nostra agraeixen al Grup Güell i a l’Arxiu del So i de la Imatge de Mallorca “que ens han ajudat en l’elaboració d’aquest document”.

El Grup Güell

El 17 de juliol de 1974 un grup d’amics va decidir emprendre una marxa des de l’avui desaparegut bar Güell (Palma) cap al Santuari de Lluc per agrair a la verge, que allà es venera i que és patrona de Mallorca, que una nina sortís il·lesa d’un accident (la filla de Tolo Güell, com ho comenta a l’entrevista).

Un dia després, el 18 de juliol de 1974, va començar la primera marxa Des Güell a Lluc a peu, en la qual van participar al voltant de trenta persones.

En els següents cinc anys es va repetir sense augmentar quasi gens el nombre de marxadors, però l’any 1980, i gràcies que la Caixa d’Estalvis de Balears Sa Nostra va patrocinar l’esdeveniment i ho va anunciar de forma massiva en els mitjans de comunicació, la marxa va incrementar considerablement el nombre de participants, i va augmentar any rere any progressivament fins a arribar a les 40.000 persones que la recorren actualment.

La marxa a Lluc a peu és una tradició que ha calat profundament en la memòria col·lectiva dels mallorquins. La tradició popular de pujar a Lluc ha tingut en aquest esdeveniment la seva màxima acceptació social, institucional i popular.

Amb l’edició d’aquest petit document, “hem volgut retre, des de la Fundació Sa Nostra, el nostre petit homenatge”, afegeix Jaime Canudas.