La mostra de l’artista eivissenca es podrà visitar fins al 30 de abril a la Sala Petita de la Fundació Sa Nostra a Palma

La Fundació Baleària ha inaugurat l’exposició ‘Papel mojado’, la darrera col·lecció de l’artista María Catalán. La castellonenca resident a Eivissa confessa que aquesta col·lecció de pintures, creada al llarg de 2021, va sorgir com un revulsiu a la situació de pandèmia el resultat de la qual va ser “una volta al color més expressionista, més intens”. L’exposició, que forma part de les Llonges de la Cultura de la Fundació Baleària, es podrà visitar fins al 30 d’abril a la Sala Petita de la Fundació Sa Nostra, situada al carrer Concepció, número 12, de Palma.

“Hem viscut en estat de xoc i tenim ganes de sobreviure, hem de continuar vivint, no oblidar que la vida continua”, reflexiona. Així, aquests “sentiments” els reflecteix en una col·lecció de pintures sobre paper, en diferent format, en què colors “intensos i vibrants” com grocs, vermells, blaus ocupen el quadre, que comparteixen amb traços, gestos en negre, “donant forma al buit, veu al silenci”.

Maria Catalán inscriu la seva obra dins del corrent informalista, “tant pel plantejament del treball com perquè aquest sorgeix des de les emocions” i assegura que “quan començo a pintar és el quadre el que em va duent i jo em deixo dur. Tot m’influeix, tant la part emocional, els sentiments, com la part social, allò que ens envolta”.
Catalán, que també crea escultura i instal·lacions, sempre ha transitat els camins de l´abstracció. “Crec que l’interessant de l’abstracció és que ofereix als espectadors un revulsiu perquè cadascú tregui de les obres una mica de sí mateix”. En el cas de ‘Papel mojado’ es tracta d’una proposta amb la qual cerca transmetre “energia per afrontar tot el que ens està succeint en aquests moments” perquè pensa que l’art pot ser aquell “recer de pau que ens connecti amb alguna cosa més espiritual”.

La mostra es planteja com un reconeixement a la trajectòria de Maria Catalán que, durant diverses dècades, va treballar a Eivissa colze a colze amb l’artista alemany Eduard Micus, a qui qualifica de “mestre”. Alhora Micus va dir de Catalán que havia estat una gran influència per a ell.
No és la primera vegada que Maria Catalán exposa a Mallorca. Ja ho va fer a la Fundació Sa Nostra, al Casal Solleric i amb la galerista Joana Kunsmant. En aquesta ocasió el públic podrà gaudir de l’evolució d’una artista la pràctica de la qual s’ha basat en el seu “interès per la investigació”.