L’exposició neix del projecte Ca Nostra que reivindica l’accés a l’habitatge de les persones vulnerables

Es tracta d’una mostra fotogràfica desenvolupada per Vicente Galaso, psicòleg, fotògraf i responsable del projecte Ca Nostra. Un projecte artístic comunitari adreçat a persones sense recursos econòmics per afrontar el problema d’accés a l’habitatge a les Balears. La Fundació Sa Nostra, en col·laboració amb CaixaBank, dona suport a aquesta iniciativa que permet que 125 persones comparteixin dos espais residencials a Palma, gestionats per l’Associació Tardor.

L’exposició pren com a punt de partida el taller fotogràfic ‘Invisibles’ que té com a objectiu donar veu i rostre a aquestes persones (dones, homes, famílies i nins) que, per diferents circumstàncies, no disposen d’un habitatge on poder desenvolupar la seva vida dignament. “Aquesta exposició és una mostra de respecte cap a totes les persones que han d’alçar la veu per fer-se visibles, reclamar dignitat i habitatge adequat” explica Vicente Galaso. El projecte compta també amb la col·laboració de Sebastià Mascaró.

El resultat és una sèrie de retrats fotogràfics en blanc i negre on les persones participants, que viuen als dos habitatges socials, mostren la seva essència i comparteixen vivències més enllà de la circumstància vital que passen. La mostra fotogràfica es veu complementada amb un suport sonor que recull testimonis breus d’alguns dels usuaris.

Per la seva part, el president de la Fundació Sa Nostra, Jaime Canudas ha expressat que “des de la Fundació Sa Nostra reiteram el nostre compromís per reduïr les desigualtats presents en la nostra societat. Visibilitzam i dotam de recursos iniciatives com aquesta que cerquen donar impuls a accions socials per a persones en risc d’exclusió social”.

Més de 12 milions de persones sobreviuen a la corda fluixa de la pobresa i l’exclusió social en el nostre país. D’ells, 4.5 milions viuen en pobresa severa, segons el darrer Informe AROPE (At-Risk-Of Poverty and Exclusion) de 2021.

Després de la crisi socioeconòmica sorgida per la COVID 19, el perfil de les persones que acudeixen als recursos residencials per combatre el sensellarisme ha esdevingut molt heterogeni. S’hi han sumat persones de perfils més normalitzats de dones, homes i famílies que han perdut feines i llars.

Les activitats artístiques col·laboratives i comunitàries són una eina molt útil per millorar la integració social, recuperar la participació en la societat d’aquestes persones i fer visibles les problemàtiques socials de l’entorn en què vivim.

L’exposició ‘Invisibles’ romandrà oberta a la sala petita de la Fundació Sa Nostra (Carrer Concepció, 12 de Palma) fins el 25 de febrer. L’horari de visites és de dilluns a divendres de 10.30 h a 13.30 h i de 17.00 h a 20.00 h (dissabte, diumenge i festius tancat).