• L’objectiu en un futur és oferir visites a escolars i conscienciar dels perills dels residus abandonats a la natura
  • La iniciativa s’emmarca dins el projecte LIBERA d’Ecoembes

Un equip d’investigadors de la Universitat de les Illes Balears s’han desplaçat fins el bosc de Ca’n Tàpera a Palma, una àrea natural gestionada per la Fundació Sa Nostra, per iniciar l’estudi de les espècies que habiten en aquest entorn natural. Es tracta de la primera presa de contacte per dur a terme el projecte ‘Bosc Mediterrani Vs Canvi climàtic. Conèixer per respectar (plegats contra les escombraries)’ impulsat per la Fundació Sa Nostra i l’Associació Balear de l’Arbre. Una iniciativa apadrinada pel programa LIBERA, dut a terme per Ecoembes i que té com a finalitat el suport i la promoció d’accions locals que cerquen acabar amb l’abandonament de residus als espais naturals.

La visita ha consistit en la realització d’un treball de camp amb recol·lecció de mostres i tipificació de la flora vascular del Bosc de Ca’n Tàpera amb l’objectiu de començar a estudiar el poblament de la Biota Criptogàmica de l’entorn per anar observant la seva evolució a mesura que l’ecosistema es va recuperant cap al clímax.

Concretament s’han desplaçat membres de l’equip d’investigació interdisciplinar d’Ecologia (Interdisciplinary Ecology Group), liderat pel Dr. Samuel Pinya, i format pel Dr. Carles Cardona, professor associat del departament de Botànica; la Dra. Dessiré Sicilia, investigadora i col·laboradora del departament de Botànica; Pere Miquel Mir, doctorant i actualment realitzant la tesi doctoral en Ecologia i Lluís Salom, estudiant de grau i actualment realitzant el projecte de fi de carrera en Botànica.

Aquest equip d’investigació té associat un projecte de divulgació científica denominat Cryptogamica Baleàrica relacionat amb l’estudi de les plantes sense flor com són el grup de les falgueres, les algues, els briòfits, els fongs i els líquens.

“Projectes com aquest reflecteixen el nostre compromís amb l’educació ambiental i el respecte per la biodiversitat”  ha manifestat el president de la Fundació Sa Nostra, Gabriel Lladó, qui ha subratllat que “la nostra col·laboració amb la Universitat de les Illes Balears i l’Associació Balear de l’Arbre demostra la importancia de les sinergies entre institucions per abordar els reptes ambientals actuals”.

El bosc de Ca’n Tàpera

El bosc està ubicat als terrenys de Ca’n Tàpera, la nova seu de la Fundació Sa Nostra, al barri de Sant Agustí de Palma. Es tracta d’un terreny protegit mitjançant la figura ANEI (Àrea Natural d’Especial Interès) amb un alt interès ecològic i educatiu.

Aquesta àrea natural comprèn més de 233 mil metres quadrats i, segons els investigadors, es tracta d’un bosc que en aquests moments es troba en una etapa de transició cap a un bosc mediterrani madur.

Projecte El bosc mediterrani vs canvi climàtic

L’objectiu d’aquesta iniciativa és, a mig termini, implementar un projecte educatiu i mediambiental amb una doble conscienciació sobre el terreny. A través de visites guiades a càrrec de professionals de biologia i arboricultura al bosc de Ca’n Tàpera, es realitzarà jornades de conscienciació a escolars de la importància dels boscs i la identificació de mesures de conservació i adaptació enfront dels reptes del canvi climàtic. També es reflexarà la importància dels arbres i el benefici dels boscs en un entorn no contaminat com és el de Ca’n Tàpera i es programaran jornades de recollida de fems de l’entorn natural.

El bosc de Ca’n Tàpera ofereix un escenari ideal per aquest estudi i iniciatives que responen al compromís de la Fundació Sa Nostra amb la conservació del patrimoni natural de les Illes Balears.