Bankia i les fundacions d’origen de l’entitat han reconegut aquest dimecres en un acte virtual els 49 projectes mediambientals seleccionats a les convocatòries de medi ambient i desenvolupament sostenible, impulsats per l’entitat i compromesos amb el desenvolupament sostenible i la conservació de la natura a les principals regions, en les quals el Banc té presència.

Bankia va llançar el 2020 la ‘I Convocatoria de Medioambiente y Desarrollo Sostenible’, dotada de 180.000 euros, juntament amb Fundació Caixa Castelló a la Comunitat  valenciana; amb Fundació Ávila i Fundació Caja Segovia a Castella i Lleó; amb Fundació Caja Rioja, Fundació La Caja de Canarias, Fundació Iluro a Catalunya, CajaGranada Fundació a Andalusia, Fundació Cajamurcia i Fundació Sa Nostra a les Balears.

A més, Bankia i Fundación Bancaja van posar en marxa l’any passat la ‘II Convocatòria Mediambiental’ amb 150.000 euros, i l’entitat financera també va promoure juntament amb Fundación Montemadrid la ‘II Convocatòria de Medi Ambient i Desenvolupament Sostenible’ a la Comunitat de Madrid i Castella-La Manxa dotada amb 300.000 euros, en la qual ambdues entitats van col·laborar al 50%.

En total, les tres convocatòries mediambientals de 2020 han tingut el suport de 630.000 euros, dels quals Bankia n’ha aportat 480.000.

L’acte de reconeixement, que s’ha celebrat de manera semipresencial, d’acord amb les recomanacions sanitàries com a conseqüència de la pandèmia global originada per la Covid-19, ha comptat amb la presència del president de Bankia, José Ignacio Goirigolzarri; la directora general adjunta de Comunicació i Relacions Externes de Bankia, Amalia Blanco, i de manera telemàtica amb els principals representants de les fundacions.  La trobada ha estat presentada pel geògraf i divulgador científic, Jacob Petrus.

A més, a la trobada hi han participat representants d’algunes de les associacions seleccionades, com ara la Unión de Campesinos de Segòvia, El Colletero a la Rioja, Foresta a les Illes Canàries, la Fundació Miguel García Sánchez a Granada, l’Associació Posidònia a Barcelona i la Fundació Sierra Minera a Múrcia.

Compromís des de 2018

El president de Bankia ha subratllat que “si hem après alguna cosa durant aquests anys, i s’ha mostrat encara més clar durant el 2020, és que treballar en aliances i generar un marc de col·laboració és fonamental per assolir objectius globals que tinguin major transcendència social”.  A més, Goirigolzarri ha matisat que “és important tenir present que el canvi climàtic és una variable més a tenir en compte avui en dia, tant des del punt de vista de la gestió del risc, com de la recerca d’oportunitats.  Davant aquesta emergència, les organitzacions hem d’actuar de forma ràpida valorant els impactes que generem tant de forma directa, com de forma indirecta”.

Per part seva, la directora general adjunta de Comunicació i Relacions Externes de Bankia ha assenyalat que “avui recollim els fruits sembrats fa tres anys, quan a Bankia vam apostar per donar suport encara d’una manera més ferma al nostre compromís amb el medi ambient dins d’un Pla de Gestió Responsable, que va valorar indispensable afermar el desenvolupament sostenible i la transició cap a una economia baixa en carboni”. “Vam veure en les convocatòries mediambientals una manera d’augmentar el nostre compromís en la lluita contra el canvi climàtic”, ha apuntat.

Les convocatòries d’aquest any, celebrades en el context de la pandèmia, han estat adreçades a donar suport a projectes que fomentin la conservació, el restabliment i l’ús sostenible dels ecosistemes terrestres, marins i d’aigua dolça; que ajudin a reduir i reciclar residus, especialment els plàstics, i que fomentin la innovació tecnològica encaminada a reduir o evitar el dany ambiental.  Entre d’altres aspectes, s’ha valorat positivament l’impacte en la reducció de la petjada de carboni.

Tipologia de projectes

El 66% dels projectes seleccionats impacten en aspectes de biodiversitat, el 14% en desenvolupament sostenible, el 12% en innovació social i el 8% en economia circular. A més, 30 dels 49 projectes, als quals s’ha donat suport, incideixen especialment en l’ODS 13, Acció pel Clima, mentre que la resta ho fan en l’ODS 17, Aliances per aconseguir els Objectius i l’ODS 4, Educació de Qualitat.

En la valoració de les iniciatives, a les quals s’ha donat suport, s’han tingut en compte, a més, factors addicionals que generen encara més valor als projectes: la meitat d’ells compta amb participació ciutadana, un 25% fomenta la generació d’ocupació, s’incideix en zones despoblades per a la generació d’oportunitats i es treballa per la inclusió laboral de persones amb discapacitat, es col·labora amb entitats locals i es redueixen les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Els projectes seleccionats han estat valorats per un jurat compost per representants de les fundacions, de Bankia i d’una assessoria externa tècnica especialitzada.