ChatGPT és Skynet?” reunirà cineastes com Marcos Cabotà i es desenvoluparà durant cinc sessions entre el febrer i el novembre

Podria la intel·ligència artificial arribar a tenir els mateixos drets que un ésser humà? És alguna de les reflexions que es tractaran al primer Cinefòrum de la Fundació Sa Nostra en la seva nova etapa a Ca’n Tàpera. Un projecte que s’allargarà durant cinc jornades, entre el 8 de febrer i el 7 de novembre, i que pretén servir de diàleg entre el cinema i un dels grans reptes per a la humanitat com és la intel·ligència artificial. El cicle estarà moderat pel cineasta mallorquí Marcos Cabotà i l’entrada és gratuïta.

“ChatGPT és Skynet?” neix com un punt de trobada d’experts, cinèfils i curiosos per abordar la temàtica de la intel·ligència artificial des de múltiples punts de vista: ètic, divulgatiu, social, històric, científic o cultural. “Volem aportar elements de reflexió i diversitat de perspectives que ajudin als assistents a familiaritzar-se i millorar la gestió de la intel·ligència artificial a les seves vides” explica Juan Luis Fortes, un dels coordinadors del projecte qui afegeix que “ho volem fer d’una manera propera sense tecnicismes ni excessiva profunditat per fer-ho més mengívol i atractiu per a tots els interessats en la revolució que suposa la IA”.

Les cinc sessions tendran una durada aproximada de tres hores i acolliran projeccions, xerrades i debats que suposaran una oportunitat per aprendre i reflexionar sobre el futur de la IA d’una manera accessible i emocionant.

Les cinc jornades del Cinefòrum comptaran amb un diàleg entre els dos organitzadors del cicle, Jaime Izquierdo, consultor, conferenciant i formador i Juan Luis Fortes, director de l’Àrea de Digitalització de Value Group i i autor de la novel·la ‘Hermanos de Vida’. Per enriquir la discussió es comptarà amb la participació d’un dels cineastes més reconeguts a les Illes Balears, el director i guionista mallorquí Marcos Cabotà, dues vegades nominat als Premis Goya i guanyador del Festival de Màlaga pel curtmetratge Kyoko, qui serà l’encarregat de moderar l’activitat.

La primera sessió del Cinefòrum tendrà lloc el dijous 8 de febrer i s’abordaran conceptes bàsics de la intel·ligència artificial, el funcionament de ChatGPT i la relació amb el cinema. La trobada comptarà amb la presència de Pedro Barbadillo, director de la Mallorca FIlm Comission i amb la connexió online de Juan Ignacio Rouyet, autor del llibre ‘Estupidez Artificial’ i doctor en Informàtica i Ingenyer de Telecomunicació.

Durant la sessió es posarà l’accent en la creixent presència de la IA en el cinema i es destacarà l’augment significatiu de pel·lícules i sèries relacionades amb la IA en els darrers dos anys. L’acte també abordarà la concepció històrica de la primera IA, representada pel “Golem” a l’Edat Mitjana a Europa central. També s’exploraran aspectes claus de ChatGPT i es qüestionarà la comprensió de com pensa ChatGPT, fent una comparativa amb el funcionament fisiològic del cervell humà. Per acabar es debatrà sobre el Test de Turing i la seva relació amb la identificació de la veu humana davant d’una màquina.

Calendari de sessions del Cinefòrum

Les següents trobades tendran lloc els dijous 4 d’abril, 13 de juny, 5 de setembre i 7 de novembre. Durant aquestes jornades es projectaran un seguit de pel·lícules i sèries relacionades amb la intel·ligència artificial com “Ex machina”, “Blade Runner”, “2001 Odisea a l’espai” i l’episodi “Tot d’una torn” de la sèrie “Black Mirror”.

Totes les sessions del Cinefòrum s’iniciaran amb les esmentades projeccions que aniran seguides d’un posterior debat a càrrec dels organitzadors del Cinefòrum Jaime Izquierdo i Juan Luis Fortes amb altres personalitats del món cinematogràfic illenc.

El Cinefòrum tendrà lloc a Ca’n Tàpera, la nova seu de la Fundació Sa Nostra, ubicada al carrer Ca’n Tàpera 5, a la barriada de Sant Agustí de Palma. Les cinc sessions són gratuïtes i les inscripcions es realitzaran a través del següent de la plataforma Eventbrite.