El projecte, liderat pel psicòleg Vicente Galaso, és el resultat dels tallers de fotografia realitzats durant els darrers tres anys

Prop d’un centenar de persones han assistit avui a la inauguració de l’exposició ‘Som. Solituds compartides’ a la sala petita de la Fundació Sa Nostra. Entre ells la gerent de la Fundació, Lucía Martín, el responsable d’Acció Social de CaixaBank a les Balears, Diego Riera i el responsable del projecte, el psicòleg i fotògraf, Vicente Galaso.

Es tracta d’un projecte que es va iniciar a l’associació La Nostra Veu, amb usuaris de salut mental greu, el setembre de 2019, amb un objectiu clar: explicar qui som a través dels nostres retrats. “L’exposició és un homenatge a totes les persones que han decidit explicar qui són. És un retrat de la marginalitat, dels que són però no consideren que són” explica Vicente Galaso.

La llavor del projecte es va materialitzar en Jo no soc el meu diagnòstic, un recull de fotografies resultat d’uns tallers artístics duits a terme a les unitats d’atenció a persones amb patiment mental de les Balears, gràcies a la col·laboració de la Conselleria de Salut i CaixaBank. “En aquests tallers hi varen participar més de 200 persones i això ens va permetre apropar-nos a l’estat de salut mental de les nostres illes”.

A partir d’aquí, el projecte suma suports quan la Fundació Sa Nostra i l’Associació Tardor s’afegeixen i les persones sense llar s’introdueixen a la iniciativa donant resultat a l’exposició ‘Invisibles’ duita a terme durant el febrer de 2022 a la mateixa Sala Petita de la Fundació. Un projecte artístic comunitari adreçat a persones sense recursos econòmics per afrontar el problema d’accés a l’habitatge digne a les Balears.

Galaso indica que “afortunadament el projecte continua en expansió després que recentment s’hi hagin sumat l’Associació Siloè i les persones que conviuen amb el VIH”.

L’exposició està formada per 25 fotografies en blanc i negre, seleccionades dels 150 tallers de fotografia impartides per Vicente Galaso i en què hi han participat prop de 350 persones des del 2019. El responsable de l’exposició argumenta que “la missió d’aquests tallers és tractar de recuperar la veu de les persones més vulnerables i llevar les etiquetes que fan tant de mal”. “Els retrats fotogràfics són la excusa per compartir la solitud i patiments de tots els usuaris” subratlla el fotògraf.

Per la seva banda, el president de la Fundació Sa Nostra, Jaime Canudas, ha expressat que “des de la Fundació continuam amb el nostre compromís ferm amb projectes socials com aquest que ens apropen a la realitat de les persones que més ho necessiten. A través d’activitats artístiques col·laboratives com aquesta recuperam la participació en la societat d’aquestes persones i visibilitzam les problemàtiques socials de l’entorn en què vivim”.

Des de la Fundació Sa Nostra també s’estudia la possibilitat de posar en  marxa tallers en el marc de l’exposició “perquè el públic ens conti qui és, conegui usuaris de les associacions involucrades i empatitzi amb el projecte”, ha subratllat el responsable de l’exposició.

L’exposició ‘Som. Solituds compartides’ romandrà oberta a la sala petita de la Fundació Sa Nostra (Carrer Concepció, 12 de Palma) fins al 26 d’abril. L’horari de visites és de dilluns a divendres de 10.30 h a 13.30 h i de 17.00 h a 20.00 h. Dissabte de 10.30 h a 13.30 h. Diumenge i festius romandrà tancada.