La institució es trasllada a l’Estudi General Lul·lià i a Can Gelabert i manté l’activitat a la seu de Menorca

A partir del mes de setembre de 2023 la Fundació Sa Nostra traspassarà la seva activitat a nous emplaçaments de Mallorca. Gran part de la programació, que fins al moment s’oferia al Centre de Cultura, es traslladarà a un altre centre emblemàtic palmesà com és l’Estudi General Lul·lià i incorporarà com a seu de la part forana el Casal de Cultura de Can Gelabert, a Binissalem.

“Afrontam amb optimisme el nou escenari que s’obri ara per a la Fundació fent feina en nous reptes per millorar i donar resposta a la demanda d’activitats que organitzam i gestionam” ha explicat el president de la Fundació Sa Nostra, Jaime Canudas. “El compromís amb les persones ha sigut, és i serà sempre la nostra màxima per continuar treballant per millorar la vida dels ciutadans de les Illes Balears a través de projectes socials, educatius, culturals i de medi ambient”, ha subratllat Canudas.

L’edifici del Centre de Cultura ubicat al carrer de la Concepció, 12 de Palma, havia acollit fins a dia d’avui les accions incloses dins el conveni anual subscrit amb CaixaBank com ara l’acte de lliurament a les ajudes a Acció Social o els cursos de formació per a adults. Una vinculació que continuarà vigent amb l’entitat després de signar el nou acord anual que preveu la continuitat d’activitats i accions durant l’exercici actual. Entre elles, destaquen els projectes de caire social com la ‘Convocatòria d’Acció Social 2023’ o el projecte Ca Nostra. També d’altres de recuperació de patrimoni cultural com la ‘Pujada a Lluc a Peu de la Part Forana’, el concert del Torrent de Pareis o el concert solidari de Nadal.

A partir del segon semestre d’enguany, la Fundació Sa Nostra afronta una nova etapa amb noves localitzacions com l’Estudi General Lul·lià, una institució compromesa amb la cultura, l’educació i l’acció social que esdevindrà la seu que acollirà les activitats que fins a dia d’avui gestionava la Fundació en el Centre de Cultura de Palma.

L’Estudi General Lul·lià

L’Estudi General Lul·lià és una institució de llarga tradició, hereva de l’Estudi General medieval nascut a l’empara de l’Estatut de Còrdova de 1483, i de la Real i Pontifícia Universitat Literària de Mallorca amb la intenció de la creació d’espais per a la formació i  divulgació del lul·lisme.

L’any 1950 es va reconstruir l’Estudi General Lul·lià amb el propòsit d’iniciar el camí cap a l’establiment dels estudis universitaris a Mallorca, dependents en primera instància de la Universitat de Barcelona. Amb la creació de la Universitat de les Illes Balears l’any 1978 es tancava un cicle i l’Estudi General Lul·lià adquiria noves funcions, encara més després de la creació de l’Escola Oficial d’Idiomes, l’any 1986.

En l’actualitat l’EGL té la forma jurídica d’associació cultural sense ànim de lucre. Els seus objectius són l’acció social i la recerca, foment i desenvolupament de la ciència i la cultura de Mallorca, a banda de l’estudi i la difusió de l’obra, la figura i el pensament de Ramon Llull.

L’EGL impulsa ara mateix dues iniciatives. Per una banda el projecte “Llull Lab”, un laboratori que posa la mirada sobre les múltiples relacions que s’estableixen entre les arts i les ciències més actuals amb el pensament de Ramon Llull, filòsof amb gran influència als segles XIII i XIV. També el “Cinema Club Llum lluna”, un cinefòrum en què es projecten i debaten pel·lícules d’actualitat compromeses amb la diversitat, el feminisme, l’art, la preservació de l’entorn natural, la justícia social, la responsabilitat afectiva i la multiculturalitat.

Està previst que l’actual edifici seu de l’Estudi General Lul·lià, ubicat en el número 4 del carrer de Sant Roc de Palma, sigui el centre de referència de la Fundació, on es duran a terme les activitats que actualment albergava el Centre de Cultura com els cursos de formació per a adults i altres activitats culturals com ara concerts, conferències, presentacions de llibres o projeccions de documentals.

“Es tracta d’una entitat que està alineada completament amb els objectiu fundacionals de la nostra Fundació”, argumenta Canudas “és un emplaçament molt semblant al Centre de Cultura, ubicat en ple centre de Palma, i que de ben segur el convertirà en un espai de promoció i difusió cultural i social a ciutat”. El president ha afegit que “la nostra idea es traslladar l’esperit de la Fundació allà com a punt de trobada també d’entitats socials i associacions sense ànim de lucre per presentar o desenvolupar iniciatives solidàries”.

Deslocalització de les activitats

A banda de Palma, la Fundació decideix ampliar i traslladar part del seu programa d’activitats i cursos de formació a la part forana incorporant nous espais culturals.

Recentment la Fundació Sa Nostra ha signat un conveni amb l’ajuntament de Binissalem per fer servir el casal de Cultura Can Gelabert com a seu a la part forana d’alguns dels cursos per a adults a partir del proper mes de setembre. L’esmentat conveni també inclou la donació de part del fons bibliogràfic de la Fundació al mateix consistori.

A banda de l’illa de Mallorca, la Fundació aposta per potenciar altres dels seus centres culturals ubicats arreu de l’arxipèlag com és el cas de la Sala de Cultura de Ciutadella. Una sala situada al nucli antic de la ciutat, concretament al Carrer de Santa Clara, en una antiga església gòtica del segle XVI. Es tracta d’un espai de 70 metres quadrats adient per acollir propostes expositives i altres activitats d’interès. La missió és dinamitzar aquest centre amb noves propostes culturals adreçades al públic menorquí.

Can Tàpera

Paral·lelament a tots aquests moviments, la Fundació Sa Nostra treballa en la reactivació de les instal·lacions de Ca’n Tàpera amb “Ca’n Tàpera, tornant a la vida”. Un projecte que contempla un centre polivalent a la finca de Ca’n Tàpera, propietat de la Fundació, dedicat principalment a la formació no reglada i que abarcarà una oferta de cursos molt considerable.

Actualment es troba en fase d’estudi mentre la Fundació valora les alteratives per sufragar la reforma integral de la finca, ubicada en la barriada palmesana de Sant Agustí.

“En qualsevol cas, sigui on sigui que es desenvolupin les activitats, la Fundació Sa Nostra continuarà sempre al servei dels ciutadans de les Illes Balears treballant per millorar la qualitat de vida a través de projectes socials, educatius, culturals i de medi ambient”, ha conclòs el president de la Fundació Sa Nostra, Jaime Canudas.